Pomimo że elektronika użytkowa staje się coraz mniejsza, a niedługo całą moc komputera będziemy nosić w inteligentnym zegarku, wciąż są na świecie maszyny-giganty. Wielu może przyznać to z bólem serca, ale są sytuacje, w których rozmiar ma znaczenie. Oto 12 najpotężniejszych i jednocześnie najbardziej niezwykłych maszyn, z których może korzystać człowiek.
Wielki Zderzacz Hadronów
Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) to największy na świecie akcelerator cząstek, znajdujący się w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN w okolicach Genewy. LHC został oficjalnie uznany za największa maszynę świata, którego części składowe są umieszczone w 27-kilometrowym tunelu położonym na głębokości od 50 do 175 metrów pod ziemią. LHC jest swoistym mikroskopem pozwalającym badać świat w bardzo małej skali. W urządzeniu dochodzi do zderzeń dwóch poruszających się w przeciwnych kierunkach wiązek cząstek – protonów lub jąder ołowiu. Cząstki z przeciwbieżnych wiązek zderzają się tylko w określonych miejscach, właśnie w nich znajdują się detektory czterech głównych eksperymentów: ATLAS, CMS, ALICE i LHCb. Maksymalna liczba zderzeń protonów w LHC sięga miliardów na sekundę, czyli miliony razy więcej niż jesteśmy w stanie zapisać. Z tego powodu skomplikowane układy elektroniczne przeprowadzają selekcję zderzeń ciekawych od tych nieistotnych z punktu widzenia fizyków.
TBM Bertha
TBM Bertha to największa na świecie maszyna drążąca. Bertha ma tarcze o średnicy 17,5 m i masie blisko 7000 ton. Urządzenie wyprodukowała japońska firma Hitachi Zosen specjalnie dla Washington State Department of Transportation (WSDOT) do budowy tunelu SR 99 pod Seattle, który ma zostać ukończony w 2016 r. Maszyna początkowo pracowała z prędkością 1,8 dziennie, ale z czasem zwiększyła 5-krotnie.
NASA Crawler-Transporter
Crawler-transporter to jeden z pary pojazdów gąsienicowych należących do NASA, który do 1978 r. był największą tego typu jednostką na świecie. Crawler-transporter służy do transportu statków kosmicznych do stanowisk startowych w Centrum Kosmicznym im. JFK na Florydzie. Obydwa transportery zostały zbudowane przez Marion Power Shovel, a koszt produkcji każdego z nich zamknął się w kwocie ok. 14 mln dol. Crawler-transporter jest napędzany przez 16 silników trakcyjnych, które pobierają moc z czterech generatorów zasilanych dwoma silnikami diesla o mocy prawie 2800 KM. Crawler-transporter ma 40 m długości i 35 szerokości, a jego wysokość jest zmienna i waha się w przedziale 6,1-7,9 m. Masa własna pojazdu wynosi 2721 ton. Transporter z ładunkiem może poruszać się z prędkością maksymalną 1,6 km/h, a bez dwa razy szybciej.
Antonow An-225 Mriya
Antonow An-225 Mriya to największy obecnie używany i najcięższy samolot świata. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz, a budowy drugiego nigdy nie zakończono. Samolot miał pierwotnie służyć do przenoszenia wahadłowca Buran, ale z uwagi na zaniechanie programu, nie używano go w tym celu. Obecnie samolot jest używany komercyjnie do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków. Maszyna powstała w oparciu o samolot An-124 Rusłan poprzez przedłużenie jego kadłuba o 15 m. Rozmiary samolotu robią ogromne wrażenie – rozpiętość skrzydeł sięga 88,4 m, długość to 84 m powierzchnia nośna to aż 905 m kw., a masa prawie 200 ton. Ładownia Antonowa może pomieścić cały kadłub Boeinga 737, a razem w z ładunkiem samolot może ważyć nawet 600 ton. Prędkość przelotowa samolotu to 850 km/h.
Emma Maersk
Emma Maersk to pierwszy z serii ośmiu największych kontenerowców na świecie. Emma jest najbardziej znanym statkiem tego typu na świecie, flagową jednostką operatora Maersk Line. Statek zbudowany i zwodowany w 2006 r. ma 397 m długości, 56,4 m szerokości, a na pokład może zabrać 15 550 kontenerów. Podobnie jak inne statki duńskiego operatora Maersk Line, obsługuje linię łączącą Azję z Europą północną. Poza Emmą, zbudowano 7 bliźniaczych statków.
BHC SR-N4 Mk3
BHC SR-N4 Mk3 to największy na świecie poduszkowiec przeznaczony do użytku cywilnego. Statek waży 320 ton, ma 56 m długości, a na pokładzie pomieści 418 pasażerów i 60 samochodów osobowych. Maksymalna masa ładunku wynosi 112 ton. Do napędu poduszkowca służą 4 turbiny gazowe produkcji Rolls-Royce’a. Statek może rozpędzić się nad powierzchnią wody aż do 110 km/h.
Bagger 293
Bagger 293 to zbudowany w 1995 r. przez niemiecką firmę TAKRAF, to gąsienicowy potwór, który jest wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa jako największy pojazd lądowy na świecie. Jest to jednocześnie największa i najbardziej wydajna koparka, która waży 14200 ton, mierzy 225 m długości i 96 m wysokości. Koparka, która obecnie pracuje w kopalni węgla brunatnego niedaleko Hambach, dziennie może wydobyć 240 tys. ton tego kruszcu lub 240 tys. m sześciennych nadkładu. Taki ładunek zmieści się w 2400 wagonach lub w głębokim na 30 m dole wielkości boiska piłkarskiego. Koparkę do pracy potrzebuje zewnętrznego źródła zasilania, a jej zapotrzebowanie na energię wynosi blisko 17 MW. Prędkość maksymalna kolosa to zaledwie 0,6 km/h.
Terex RH400
Terex RH400 wielkościowo nie jest tak ogromny jak Bagger 293, ale i tak jest to największa wolno jeżdżąca koparka świata. Pojazd ma łyżkę o pojemności 45 m sześciennych, która jednorazowo może zabrać aż 85 ton danego materiału. Całkowita masa Teraxa wynosi ponad 1000 ton, a do napędzania takiego kolosa niezbędne są silniki V16 Cummins o łącznej mocy 4400 KM. Sama koparka mierzy 10 m, ale po uniesieniu łyżki wzrasta ona dwukrotnie. Producent zapewnia, że koparka może przerzucić nawet 5500 ton wyrobku na godzinę. Cena Terexa RH400 to 11 mln $.
Komatsu D575A-3 SD
Komatsu D575A-3 SD to największy buldożer świata, który jednorazowo jest w stanie przemieścić 69 m sześciennych materiału o łącznej masie 220 ton. Pojazd jest napędzany 12-cylindrowym dieslem SA12V170E o mocy 1150 KM. Specjalnie wyprofilowany lemiesz pozwala udźwignąć ponad 160 ton urobku. Buldożer Komatsu waży aż 131 ton, więc podczas wyjazdu na nowe miejsce pracy, musi zostać rozebrany na części. Przewiezienie wszystkich z nich wymaga użycia 6-8 ciężarówek. To niesamowite urządzenie na każdym placu budowy pokazuje jak bardzo potrafi być przydatny. Japońskie buldożery Komatsu są używane w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii.
LeTourneau L-2350
LeTourneau L-2350 jest największą obecnie ładowarką kołową na świecie. Jej producentem jest firma LeTourneau Technologies Inc. z siedzibą w Teksasie. Ładowarka nie znajduje się w produkcji seryjnej, ale jest produkowana na zamówienia indywidualnych firm. Koszt jednego pojazdu to ok. 1,5 mln $. W kopalniach odkrywkowych LeTourneau L-2350 jednorazowo jest w stanie przetransportować do 75 ton urobku. Układy hydrauliczne poruszające siłownikami łyżki zawierają aż 1230 litrów płynu. Pojazd napędza 16-cylindrowy diesel o mocy 2300 KM, a masa operacyjna ładowarki to blisko 260 ton.
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710 to największe na świecie wozidło sztywno-ramowe, czyli po prostu wywrotka. Pojazd produkowany w Białoruskich Zakładach Samochodowych, jest wykorzystywany w kopalniach odkrywkowych. Model 75710 mierzy 20,6 m długości, 9,87 m szerokości i 8,16 m wysokości, a jego koła mają średnicę 4 m. Wywrotka może przewieźć jednorazowo prawie 500 ton ładunku, w czym nie ma sobie równych. Aby wprawić BiełAZa w ruch potrzeba dwóch 16-cylindrowych turbodoładowanych jednostek wysokoprężnych o pojemności 65 litrów każdy. Łączna ich moc to 4600 KM, a prędkość maksymalna to imponujące 64 km/h. Nie ma jednak co obawiać się spotkania z tym kolosem na zwykłej drodze, bo ta tego spotkania by nie przeżyła. Wywrotki używa się tylko w górnictwie.
Overburden Conveyor Bridge F60
Overburden Conveyor Bridge F60 to największy na świecie przenośnik mostowy, który wbrew pozorom nie służy do budowy mostów. Używa się go w kopalniach do transportowania wykopanego nadkładu (ziemi, żwiru, skał) na zewnątrz. Urządzenie ma 60 m wysokości, 240 m szerokości i 502 m długości. Overburden Conveyr Bridge F60 nazywa się „leżącą wieżą Eiffla”, bo w istocie, gdyby położyć symbol Paryża, nie osiągnąłby takich rozmiarów jak F60. Prędkość maksymalna przenośnika mostowego nie imponuje, bo to zaledwie 0,78 km/h.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
jajaj w polsce takih nie ma a mi tszeba na działke koparki sont takie mieć?
Oczywiście, że w artykule jest błąd. Powinno być 13 metrów na minutę. I takie dane można znaleźć w innych serwisach opisujących tę maszynę.
0,78 km/h (13 m na godzinę)??????? a może 780 m na godzinę?!