Toyota zaprezentowała na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas nowy samochód koncepcyjny, w którym sztuczna inteligencja służy nawiązaniu relacji między człowiekiem i samochodem.
Zdaniem Toyoty, samochody przyszłości powinny być przyjazne i skoncentrowane na kierowcy. Taka wizja, wyrażona hasłem „kinetic warmth”, stoi za modelem Toyota Concept-i. Samochód wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników. Auto zostało zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas.
Relacja między kierowcą i samochodem
Kluczową innowacją w Concept-i jest zaawansowany system sztucznej inteligencji. Samochód nie tylko zapamiętuje plan dnia i tygodnia, trasy i miejsca docelowe oraz styl jazdy. Złożony system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy. Służy do tego m.in. wybór odpowiedniej muzyki, ułożenie trasy z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc, a także dostosowanie poziomu wsparcia systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy.
Użytkownik Concept-i może wybrać manualny tryb jazdy lub autopilota. Jednocześnie samochód monitoruje na bieżąco stopień skupienia i poziom zmęczenia kierowcy oraz warunki na drodze, aby w razie konieczności zwiększyć poziom zautomatyzowania prowadzenia lub przejść w tryb autonomicznej jazdy.
Sztuczna inteligencja o imieniu Yui
Zespół Calty Design zaczął projekt od interfejsu użytkownika, który posłużył za platformę dla awatara sztucznej inteligencji o imieniu Yui.
Kontakt z Yui rozpoczyna się od wyświetlenia jego animowanej postaci, która potrafi rozmawiać w naturalny sposób, nie tylko przyswajając sobie język, ale także kulturę danego kraju. Yui jest umiejscowiony na desce rozdzielczej, jednak do komunikacji z kierowcą i pasażerami służy cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych. W Concept-i nie ma jednego ekranu na konsoli centralnej. Czas i miejsce przekazywania sygnału czy informacji są optymalnie dobrane do możliwości percepcyjnych człowieka.
Kolorowe światła w przestrzeni na nogi informują, czy samochód jest w trybie manualnym czy autonomicznym. Projektory na półce pod tylną szybą wyświetlają na słupkach C sygnały o samochodzie znajdującym się w martwym polu. Dzięki zaawansowanemu wyświetlaczowi Head-up Display kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.
Do komunikacji służy także nadwozie auta. Kierowcę i pasażerów wita Yui pojawiający się na karoserii drzwi. Z tyłu oraz na przedzie samochodu wyświetlane są informacje i ostrzeżenia dla innych kierowców, np. o tym, czy samochód jedzie w trybie autopilota, czy jest kierowany przez człowieka.
Toyota planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozpocząć w Japonii testy drogowe prototypu Concept-i.
Źródło: informacje prasowe.
CES 2017 odbywają się w Las Vegas w terminie 5-8 stycznia 2017 roku.
Ekipa techManiaK.pl będzie na bieżąco relacjonować: Raport CES 2017
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
osobiście nie jestem zwolennikiem sztucznej inteligencji ale jeśli ma to pomóc ludziom to dlaczego nie. ten koncept toyoty robi wrażenie dobrze przemyślanego. moim zdaniem ma przyszłość.