Po wielu latach nieobecności do telewizji powrócił serial „Z Archiwum X”. Być może zainspiruje on niektórych do wpatrywania się w niebo w poszukiwaniu UFO. Uwaga! Tajemniczych obiektów nie pomylcie z jednym z poniższych tajnych samolotów wojskowych.
Od momentu założenia w 1955 r. lotniska Groom Lake w Edwards Air Force Base, funkcjonującej w świadomości większości ludzi jako Strefa 51, panowało przekonanie, że dzieje się tam coś niezwykłego. To właśnie tam w tajemnicy testowano najbardziej egzotyczne i zaawansowane technologicznie samoloty, jakie kiedykolwiek wyszły spod rąk ludzi. Tzw. czarnymi projektami, które widziano na amerykańskim niebie, próbowano wielokrotnie wyjaśnić fenomen UFO.
Niektóre z najbardziej egzotycznych samolotów wojskowych testowanych w Strefie 51 mogły służyć jako wyjaśnienie niezidentyfikowanych obiektów latających. Oto 7 tych najbardziej prawdopodobnych.
U-2 Dragon Lady
Lockheed U-2 Dragon Lady to ojciec wszystkich samolotów rozpoznawczych USAF. U-2 to jeden z nielicznych samolotów wojskowych stosowanych dłużej niż 50 lat. Stratosferyczny jednosilnikowy samolot rozpoznawczy latał na wysokości ponad 27 km i osiągał prędkość do 821 km/h. Po raz pierwszy (oficjalnie) użyto go 1 sierpnia 1955 r. Na godzinę przed startem, a potem w ciągu całego lotu pilot oddychał powietrzem z wyższym niż normalnie stężeniem tlenu, co ma obniżyć zawartość azotu we krwi, zwiększając jej wysycenie tlenem. Redukuje to następstwa hipoksemii w wyniku ewentualnej dekompresji na znacznej wysokości.
A-12 Oxcart
Lockheed A-12 Oxcart to samolot rozpoznawczy zbudowany przez Clarence „Kelly” Johnsona i jego zespół Lockheed Skunkworks. Jego pierwszy oficjalny lot odbył się 26 kwietnia 1962 r., choć niemal pewne jest, że testowano go w Strefie 51. Podobnie jak wspomniany wcześniej U-2, A-12 został zaprojektowany, by latać wysoko i szybko, poza zasięgiem systemem radzieckiej obrony przeciwrakietowej. Ciekawe jest, że Oxcart nigdy nie był wykorzystywany przez amerykańską armię. Zamiast tego wykonywał misje dla CIA w latach 1963-68. Jego następcą został SR-71 Blackbird.
SR-71 Blackbird
Tego samolotu chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. SR-71 Blackbird to samolot dalekiego zwiadu strategicznego, najszybszy samolot, jaki kiedykolwiek został wprowadzony do służby operacyjnej w siłach powietrznych. Zaprojektowano go na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku na zamówienie CIA. Poza Centralną Agencją Wywiadowczą eksploatowała go także NASA i USAF. Pierwszy lot Blackbirda odbył się 22 grudnia 1964 r. – wielokrotnie widywano go w okolicach Strefy 51. Blackbird rozpędzał się do prędkości 3,56 Ma i latał na wysokościach 24-36,5 km. Został wycofany ze służby w 1999 r. Jest tak fajny, że nawet grupa X-Men miała jeden egzemplarz w jednym z niedawnych filmów.
F-117 Nighthawk
Zwolennicy teorii spiskowych są przekonani, że F-117 Nighthawk to samolot wojskowy opracowany na podstawie technologii pozaziemskich. Nighthawk był pierwszym samolotem opracowanym w technologii stealth. F-117 był taktycznym bombowcem, przeznaczonym do wykonywania precyzyjnych ataków na cele naziemne. Latał z prędkością 0,92 Ma na pułapie 10 km. Pierwsze użycie Nighthawka datuje się na 18 czerwca 1981 r. Ze służby wycofano go 22 kwietnia 2008 r. W tym czasie powstało aż 59 egzemplarzy.
Tacit Blue
Tacit Blue to amerykański samolot eksperymentalny opracowany przez firmę Northrop. Powstał tylko jeden jego egzemplarz na potrzeby prac badawczo-rozwojowych w programie bombowca B-2 Spirit. Tacit Bluet wygląda naprawdę kosmicznie i pod pewnymi względami przypomina wahadłowiec. Samolot miał spłaszczony kadłub, skrzydła o obrysie trapezowym i motylkowe usterzenie ogonowe o obrysie prostokątnym. Pierwszy lot Tacit Blue wykonano 5 lutego 1982 r. W 1996 r. Tacit Bluet został przeniesiony do muzeum sił powietrznych. Nie wiadomo ile razy gościł w Strefie 51.
B-2 Spirit
B-2 Spirit to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie maszyn wojennych. Ten niezwykły bombowiec wykonany w technologii stealth jest w stanie dostarczyć ładunek jądrowy niemal w dowolne miejsce świata, bez alarmowania sił wroga. Opracowany przez firmę Northrop, oblatany 17 lipca 1989 r. może przemieszczać się z prędkością 0,85 Ma. Pułap B-2 to 15 km. Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych (m.in. kevlaru), a dzięki specjalnemu lakierowi pochłaniającemu fale radarowe, co zapewnia mu przewagę na polu walki. Do tej pory powstało 21 egzemplarzy B-2 Spirita, z których 20 wciąż służy w siłach powietrznych USA.
RQ-170 Sentinel
Lockheed Martin RQ-170 Sentinel to amerykański bezzałogowy aparat latający (UAV) o obniżonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego. To tak naprawdę bezzałogowa wersja bombowca B-2. O Sentinelu wciąż niewiele wiadomo. Był używany w Iranie i Afganistanie. To podobno RQ-170 pomógł wytropić Osamę bin Ladena w jego kryjówce w pakistańskim Abbottabadzie. Nie jest jasne kiedy Sentinel po raz pierwszy wzniósł się w powietrze. Drona udało się po raz pierwszy sfotografować w grudniu 2009 r. na lotnisku w Kandaharze.