Toyota zaprezentowała na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas nowy samochód koncepcyjny, w którym sztuczna inteligencja służy nawiązaniu relacji między człowiekiem i samochodem.
Zdaniem Toyoty, samochody przyszłości powinny być przyjazne i skoncentrowane na kierowcy. Taka wizja, wyrażona hasłem „kinetic warmth”, stoi za modelem Toyota Concept-i. Samochód wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników. Auto zostało zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas.
Relacja między kierowcą i samochodem
Kluczową innowacją w Concept-i jest zaawansowany system sztucznej inteligencji. Samochód nie tylko zapamiętuje plan dnia i tygodnia, trasy i miejsca docelowe oraz styl jazdy. Złożony system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy. Służy do tego m.in. wybór odpowiedniej muzyki, ułożenie trasy z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc, a także dostosowanie poziomu wsparcia systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy.
Użytkownik Concept-i może wybrać manualny tryb jazdy lub autopilota. Jednocześnie samochód monitoruje na bieżąco stopień skupienia i poziom zmęczenia kierowcy oraz warunki na drodze, aby w razie konieczności zwiększyć poziom zautomatyzowania prowadzenia lub przejść w tryb autonomicznej jazdy.
Sztuczna inteligencja o imieniu Yui
Zespół Calty Design zaczął projekt od interfejsu użytkownika, który posłużył za platformę dla awatara sztucznej inteligencji o imieniu Yui.
Kontakt z Yui rozpoczyna się od wyświetlenia jego animowanej postaci, która potrafi rozmawiać w naturalny sposób, nie tylko przyswajając sobie język, ale także kulturę danego kraju. Yui jest umiejscowiony na desce rozdzielczej, jednak do komunikacji z kierowcą i pasażerami służy cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych. W Concept-i nie ma jednego ekranu na konsoli centralnej. Czas i miejsce przekazywania sygnału czy informacji są optymalnie dobrane do możliwości percepcyjnych człowieka.
Kolorowe światła w przestrzeni na nogi informują, czy samochód jest w trybie manualnym czy autonomicznym. Projektory na półce pod tylną szybą wyświetlają na słupkach C sygnały o samochodzie znajdującym się w martwym polu. Dzięki zaawansowanemu wyświetlaczowi Head-up Display kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.
Do komunikacji służy także nadwozie auta. Kierowcę i pasażerów wita Yui pojawiający się na karoserii drzwi. Z tyłu oraz na przedzie samochodu wyświetlane są informacje i ostrzeżenia dla innych kierowców, np. o tym, czy samochód jedzie w trybie autopilota, czy jest kierowany przez człowieka.
Toyota planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozpocząć w Japonii testy drogowe prototypu Concept-i.
Źródło: informacje prasowe.
CES 2017 odbywają się w Las Vegas w terminie 5-8 stycznia 2017 roku.
Ekipa techManiaK.pl będzie na bieżąco relacjonować: Raport CES 2017
osobiście nie jestem zwolennikiem sztucznej inteligencji ale jeśli ma to pomóc ludziom to dlaczego nie. ten koncept toyoty robi wrażenie dobrze przemyślanego. moim zdaniem ma przyszłość.